Derékfájdalom

Sokat ülsz? Nem tudsz sportolni? Sugárzó tünet a lábaidban? Zsibbad a lábad? Derékfájdalmad van?

lumbago, porckorongsérv, gerincsérv, discus hernia

Derékfájdalom kezelése, Gerinc gyógytorna, Manuálterápia, Csontkovács - Budapest

A derékfájdalom hátterében a lumbalis gerinc degeneratív elváltozásai állhatnak az egyszerű izomgyengeségtől a porckorongsérvig!

Gerincbetegségek

A civilizált országokban népbetegségnek tekinthetőek a gerincbetegségek, melyek leggyakrabban nyakfájdalom, hátfájdalom és derékfájdalom képében jelennek meg, azonban a fájdalom mögött sokféle kórkép állhat. Bár a panaszok többnyire mozgásszervi eredetűek, mégsem feledkezhetünk meg a belgyógyászati és nőgyógyászati elváltozásokról, melyek szintén gerincfájdalommal járhatnak.

Lumbago, derékfájdalom

Miért van derékfájdalmad?
Általánosságban elmondható, hogy az alsó háti szakaszt (derék, lumbális gerinc) túl sok mechanikai inger éri. Ennek egyik oka, a felsőtest tömege. Amikor nagy kiterjedésű mozgást végzel a felső testeddel, törzseddel, a deréktáji (ágyéki, lumbális) szakaszon nyíróerők lépnek fel és az izmaidnak kell stabilizálni, hogy ez a gerincszakasz bírja ezt a terhelést. Amennyiben olyan tevékenységet végzel rendszeresen, hogy gerinced nem szimmetrikusan terhelődik (pl. bizonyos sportoknál, irodai munka) az izmok egyensúlyzavara lép fel, mely során a gerinc biomechanikája felbomlik és derékfájdalom jelentkezik.

Ülés közben a gerinc optimális görbületén túl, szintén a mély hátizmok aktív munkája szükséges, hogy a felsőtestről érkező súly, ne préselje túlzottan össze a deréktájon lévő porckorongokat. A lumbago rendkívül fájdalmas lehet. A háttérben meghúzódó porckorong degenerációk (dehidrált porckorong, protrusio disci) következtében a gerinc mozgásai beszűkülnek, izomzatunk elgyengül, és fájdalmunk tovább fokozódik. Amennyiben a mozgást továbbra is mellőzzük, utat engedünk a krónikus gerincproblémáknak, a derékfájdalomnak!

Mit tehetsz ellene?

• Erősítsd meg mély hátizmaidat gerinctornával!

Gyógytorna gyakorlatokkal megerősítheted a törzsizmaidat és stabilizálhatod a gerinced.

Gerincsérv, porckorongsérv, discus hernia, protrusio disci

A csigolyák közötti porckorong (discus), rugalmas, vízzel telt, alakváltozásra képes. Egy porckorong, két csigolya között a gerinc mozgásaiban vesz részt. Rugalmassága során velünk együtt hajlik.

A deréktáji (ágyéki, lumbális) porckorongsérv (discus hernia) esetén, a porckorong belső felszíne átszakad és a külső rész kitüremkedik, egyenesen a gerinccsatornába, itt térszűkületet okoz és nyomhatja a kilépő gerincvelői idegeket és derékfájdalmat okoz.

A porckorong kiboltosulása (protrusio disci) egy sérv előtti állapotra utal. Mindkét esetben derékfájdalom, mozgásbeszűkülés jelentkezik. Ha idegi érintettség is társul hozzá, akkor az ideg lefutása mentén nyilalló, kisugárzó fájdalom és zsibbadás, bizsergés, izomgyengeség is jelentkezhet!

A tünetek észlelését követően a (műtét nélküli) terápia a következő lehet:

1. fájdalomcsillapítás, izomlazítás
  2. Mckenzie gyógytorna, stabilizáló gerinc gyógytorna
  3. manuálterápia
  4. hobby-sportok gerinckímélettel

Instabilitás az ágyéki szakaszban

A gerinc mozgásai a normál tartományon belül optimálisak. Az instabilitás egy túlmozgás következménye. Amennyiben két csigolya között jön létre egy túlmozgás, ott un. szegmentális instabilitás alakul ki. Ez leggyakrabban az L4 és L5 csigolya között jön létre a lumbális szakaszon (deréktájon).

A stabil gerincért felelős izmok:

• mély hátizom (kifejezetten az un. multifidus)
  • ferde hasizom
  • rekeszizom
  • medencefenék izmai

Legfájdalmasabb mozdulatok, instabilitás esetén:

• előrehajlás
  • hirtelen mozdulatok
  • előrehajlásban- emelés, tüsszentés

Hogyan lehet megszabadulni tőle?
A gyógytornász mozgásvizsgálat során megállapítja, hogy milyen típusú instabilitás van jelen és melyik szegmentumban. A vizsgálatot követően szegmentálisan stabilizáló gerinc gyógytorna gyakorlatokat tanít meg, melyeket rendszeresen kell végezni.

Kisízületi meszesedés, csigolya közti ízületek meszesedése (spondylosis, spondylarthrosis)

Két csigolya között elhelyezkedő porckorong, ha veszít a rugalmasságából, laposabb lesz és a csigolyák közelebb kerülnek egymáshoz. Az ízületeik jobban terhelődnek, meszesednek. Ennek következtében a lumbalis szakaszon a gerinc mozgásai beszűkülnek, az izmok rövidülnek. Ez a folyamat derékfájdalommal és akár az ízület gyulladásával is járhat.

Manuálterápiával az ízületen belüli mozgás növelhető, az izmok nyújtásával a gerinc mozgása javul a derékfájdalom megszűnik.

Derékfájdalom kezelési lehetőségei

• manuálterápia
  • , gyógytorna
  • , szegmentális stabilizáció
  • , perifériás idegmobilizáció
  • , Kinezio-tape

Szentiványi Rita

a MozgásKlinika alapítója és vezető gyógytornásza

Szentiványi Rita - MozgásKlinika

2006-ban végeztem a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar Gyógytornász szakán. Ezt követően a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet gyógytornásza lettem. Intézeti munkám során a szívtranszplantaltak fizioterápiáját és annak protokollját dolgoztam ki. 2010 szeptemberében a gyógytornász kongresszuson adtam elő a témában majd később ezt cikkben publikáltam.
2010-ben a Semmelweis Egyetem által akkreditált manuálterápiás képzésen vettem részt. 2012- ben manuálterápiás jártasságom kiegészítéseként elvégeztem a Mulligan- féle manuálterápiát is.
Magas szintű szaktudással rendelkezek a gerincgyógyászat és a sport rehabilitáció terén, amelyre alapozva kidolgoztam a MozgásPiramis kezelési koncepciót. A hosszú évek alatt összegyűlt tapasztalatot így minden páciensem előnyére fordíthatom.