Rendszeres testedzés gyógyító hatása

A rendszeres fizikai tevékenységben való részvétel (aerob és erősítő gyakorlatok egyaránt) számos kedvező reakciót vált ki, amelyek hozzájárulnak az egészség megőrzéséhez.
A rendszeres edzésprogramban való részvétel hatékony módszer az öregedéssel összefüggő funkcionális hanyatlás csökkentésére, valamint a hosszas inaktivitásból fakadó szövődmények megelőzésére. 

A fizikálisan inaktív felnőttek minden évtizedben 3-8%-os izomtömeg csökkenést tapasztalnak, amelyet a nyugalmi anyagcsere csökkenése és zsírfelhalmozódás kísér. Tíz hetes rezisztencia edzés 1,4 kilogrammal növelheti a száraz izomtömeget, 7%-kal növelheti a szervezet nyugalmi anyagcseréjét, és 1,8 kilogrammal csökkentheti a zsírszövet mennyiségét.
 Az rezisztencia (ellenállás) tréning előnyei közé tartozik
  • jobb fizikai teljesítmény
  • jobb mozgásszabályozás
  • sebesség növekedése
  • kognitív képességek javulása
  • önbecsülés növekedése


Bár nem olyan bőséges, a bizonyítékok arra utalnak, hogy a rendszeres testmozgásban való részvétel számos pszichológiai előnnyel is járhat, a depresszió tüneteinek és viselkedésének enyhítésével, valamint az önkontroll és a hatékonyság jobb koncepciójával kapcsolatban. 

A rezisztencia edzés segíthet a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében és kezelésében a viszkerális (zsigeri) zsír csökkentésével, a HbA1c csökkentésével, a 4-es típusú glükóz transzporter sűrűségének növelésével és az inzulinérzékenység javításával.
 A rezisztencia edzés javíthatja
  • szív- és érrendszer egészségét
  • csökkenti a nyugalmi vérnyomás
  • csökkenti az alacsony sűrűségű lipoprotein koleszterint (LDL)
  • csökkenti a triglicerideket
  • növeli a nagy sűrűségű lipoprotein koleszterinszint (HDL)
  • növeli a csontsűrűséget
  • csökkenti a derékfájás kialakulásának esélyét


A rezisztencia edzés elősegítheti a csontok fejlődését, a vizsgálatok szerint a csont ásványianyag-sűrűsége 1-3%-kal nő, ezáltal csökken a csontritkulás kialakulásának esélye, továbbá a megfelelő testtartás és megfelelő stabilitás csökkenti az esés és az ehhez kapcsolódó sérülések és törések kockázatát. 

Az ellenállási edzés hatékony lehet a derékfájás csökkentésében és az ízületi gyulladással és fibromyalgiával kapcsolatos kellemetlenségek enyhítésében, és visszafordítja a vázizomzat bizonyos öregedési tényezőit. Az erőnléti edzés segít ellensúlyozni az izomtömeg- és erőveszteséget, amely jellemzően a normál öregedéssel jár.

Az állóképességi edzés segíthet fenntartani és javítani a kardiovaszkuláris funkciók különböző aspektusait (a test által maximálisan felvehető és szállítható oxigén mennyiségét), valamint fokozhatja a szubmaximális teljesítményt. Fontos, hogy a betegségekhez kapcsolódó kockázati tényezők (szívbetegség, cukorbetegség stb.) csökkenése javítja az egészségi állapotot és hozzájárul a várható élettartam növekedéséhez. Továbbá fontos megjegyezni, hogy bár a fizikai aktivitásban való részvétel nem mindig idézi elő a fiziológiai teljesítmény és fittség hagyományos markereinek (pl. a test által maximálisan felvehető és szállítható oxigén mennyiségét, mitokondriális oxidatív kapacitás, testösszetétel) növekedését, mégis javítja az egészséget (csökkenti a betegség kockázatát) és a funkcionális kapacitást. 


Így a rendszeres testmozgással és fizikai aktivitással járó előnyök hozzájárulnak az egészségesebb, önállóbb életmódhoz, nagymértékben javítva a funkcionális kapacitást és az életminőséget.

A medical fitness magában foglalja a testedzés minden aspektusát, ezzel kifejtve a mozgás valamennyi jótékony hatását a szervezetre. Mindezt olyan szakember vezetésével, aki anatómiai, élettani, biomechanikai és edzéselméleti tudásával egyénre szabott gyakorlatokkal biztosítja a lehető leghatékonyabb edzésmunkát a sérülések kockázatának minimalizálásával.