Isiász (ülőidegzsába)

Isiász (ülőideg gyulladás, ülőidegzsába) tünetei és kezelése

Az isiász (más néven ülőideg gyulladás vagy ülőidegzsába) mögött általában komolyabb mozgásszervi betegség áll, ezek a kifejezések tehát kifejezetten a tünetekre utalnak. Mi az isiász, és hogyan kezelhető a probléma a lehető legrövidebb időn belül? Tarts velünk, hiszen alábbi cikkünkben pontosan válaszolunk!

Mit érdemes tudni az ülőidegről?

Az ülőideg (nervus ischiadicus) a szervezet leghosszabb, legnagyobb idege, amely számos ideggyökből tevődik össze. A gerincből kilépve, egy vastag ideggé válik és a medencéből egészen a combokig és a lábfejekig fut, illetve számos izom mozgatásáért felelős. Terhelés hatására az ülőideg becsípődhet, ami fájdalmat és akár mozgáskorlátozottságot is okozhat.

Ezek az ülőideg gyulladás tünetei

A gyulladás mértékétől függően a tünetek enyhék és időszakosak, de akár kifejezetten erősek és állandóak is lehetnek. Általában derékfájás és az egyik lábat érintő fájdalom tapasztalható, amelyet a páciensek többsége éles, égető és hirtelen végigfutó érzésként jellemez.

Az isiász tünetei azonban egyénenként változhatnak – nézzük a lehetséges panaszokat:

• Derékfájdalom
  • Combfájdalom
  • Állás vagy ülés hatására erősödő fájdalom
  • Tűszúrásokkal járó éles fájdalom az ideg mentén
  • Zsibbadás
  • Izomgyengeség

A kezeletlen isiász súlyos következményekkel járhat!

Akár a vizelet- és széklettartási képesség is megszűnhet, ezért rendkívül fontos a szakorvos időben való felkeresése. Akárcsak a többi mozgásszervi betegség, úgy az ülőidegzsába is akkor kezelhető a legsikeresebben, ha a páciens nem várja meg, amíg az isiász kínzó fájdalmat okoz. Szerencsére az isiász gyógytorna és a helyes testtartás kialakításának hatására elmúlik, de ehhez nem szabad megvárni, amíg súlyos tüneteket okoz.

Mik lehetnek az ülőideg gyulladás okai?

Gerincsérv (porckorongsérv)

Jellemzően az isiász hátterében gerincsérv áll, amelynek következtében az idegrostok összenyomódnak. Ugyanis a porckorongsérv nyomás alá helyezi az ideget, ami nem múló isiászt eredményezhet. Gerincsérvre utaló panaszok esetén azonnal tanácsos szakemberhez fordulni, hogy a porckorongsérv és az ülőidegzsába kezelésével megelőzhetők legyenek a további panaszok, illetve a műtét is elkerülhetővé váljon.

Gerincsérv, porckorongsérv

Ágyéki gerinccsatorna-szűkület

Lumbális gerinccsatorna-szűkület esetén a gerincben található szabad területek beszűkülnek, ezért az idegek – akárcsak gerincsérv fennállásakor – nyomás alá kerülhetnek. Az ülőidegzsába tünetei mellett érzékvesztés és nyakfájás is jelentkezhet. Idővel a tünetek súlyosabbá is válhatnak, ezért tanácsos minél hamarabb szakember segítséget kérni.

Helytelen testtartás a számítógép előtt

Túl sok ülés

A folyamatos ülés rövid időn belül isiász kialakulásához vezethet – különösen akkor, ha az ülés rossz pozícióban történik. Ha ülés közben a hát görbe marad, akkor a gerinc alsó részének hatalmas terheléssel kell szembenéznie, ezért az idegrostok is összenyomódhatnak. Egy idő után pedig már korántsem csak ülés közben tapasztalhatók a kellemetlen tünetek, hiszen mozgás hatására akár még erősebb is lehet a fájdalom.

Helytelen testtartás

Helyesen állni legalább olyan fontos, mint a megfelelő pozícióban ülni. Ugyanis a görbe gerinccel való járás, vagy a vállak túlzott előreengedése, a háti szakasz görbén tartása idegbecsípődést és ülőideg gyulladás okozhat. A rossz testtartás ráadásul nyak- és vállfájást is előidézhet, ezért érdemes a helyes testtartás kialakítására törekedni, illetve tudatosan odafigyelni rá a nap teljes egészében.

Alagút szindróma

A medencén keresztül haladó ülőideg egy csontos csatorna és izmok által körülhatárolt területen lép ki az alsó végtagba. Az ülőideg mellett a medence körteképű izom a piriformis fut. Az izom rövidülése nyomást gyakorolhat az idegre és alsó végtagi fájdalmat, zsibbadást, isiász tüneteket okozhat. Ülő helyzetben is nyomódik az ülőgumó mellett ez az izom és gyulladása során szintén kompressziót okoz a nervus ischiadicusra. A helyes testtartás kialakításával és rendszeres stretchinggel megelőzhető az ülőideg alagút szindróma.

Ülőideg gyulladás

Mi jelenti az isiász és lumbágó közötti különbséget?

A lumbágó az alsó deréktájon vagy a gerincoszlop feletti területen nyilalló fájdalom formájában jelentkezik. Ezzel szemben az isiász akár az alsó végtagokba kisugárzó fájdalmat is okozhat, így korántsem csak a keresztcsont környékén tapasztalhatók a tünetei. Fontos leszögezni, hogy az isiász és a lumbágó is csupán egy tünet, ezért alapos fizikális vizsgálatok segítségével kell fényt deríteni a probléma forrására.

Az isiász kezelése

Gyógytorna

Az ülőideg gyulladás tornával hatékonyan kezelhető, de első lépésként természetesen meg kell találni az isiász hátterében álló okot. Nem mindegy, hogy csupán a helytelen testtartás vagy éppen gerincsérv miatt gyulladnak be az ülőidegek, ezért először ajánlott szakemberrel konzultálni, majd elvégezni a szükséges vizsgálatokat.

Ülőidegzsába torna során megerősítjük a mélyizmokat, illetve levesszük a terhelést a nyomás alatt álló idegekről. Mobilizációs gyakorlatokkal javítjuk az ízületi merevséget, illetve csökkentjük az ideg duzzanatát is. Továbbá elősegítjük a megfelelő vérkeringést, hogy a szöveteknek jobb tápanyagellátást biztosítsunk.

Manuálterápia

Az isiász gyógyítása manuálterápiával is lehetséges. Ilyenkor passzív kezelési módszerekkel dolgozunk, tehát a gyógytornával ellentétben a manuálterápia során nem kell különböző gyakorlatokat végrehajtanod, hiszen a manuálterapeuta gondoskodik az idegek gyógyításáról. Mindezt speciális, kézzel végzett fogásokkal teszi, a kezelés pedig akár gyógytornával is kombinálható az isiász gyógyulási idejének lerövidítése érdekében.

Az ülőideg gyulladás kezelés otthon is lehetséges?

• Az isiász kezelése házilag is lehetséges, amennyiben a probléma nem rendszeresen jelentkezik. Ilyenkor a legfontosabb teendő a gerinc pihentetése, hogy az ideggyökök felszabaduljanak a rájuk nehezedő nyomás alól. Azonban ha az ülőideg fájdalom 4-5 nap után sem múlik el, vagy a tünetek bizonyos időközönként visszatérnek és felerősödnek, akkor célszerű azonnal szakemberhez fordulni.

MozgásKlinikánkon 3 lépésben segítünk

1. Kiderítjük, mi okozza az ülőideg gyulladását

Fizikális vizsgálatokat végzünk, majd deformitásokra és testtartási zavarokra utaló jeleket keresünk, hogy megállapítsuk, milyen betegség vagy probléma eredményezheti az isiász kialakulását. Ahogyan említettük, az ülőidegzsába csupán egy tünet, ezért először is fel kell tárnunk, hogy konkrétan mi okozhatja a panaszokat.

Kezelési terv összeállítása

2. Személyre szabott kezelési tervet dolgozunk ki

Egyénre szabott kezelési tervünkben felsoroljuk a terápia során alkalmazandó gyógytorna gyakorlatokat, továbbá a manuálterápiás fogásokat, idegmobilizációs technikákat is. Előre meghatározzuk a kezelések menetét és rendszerességét, hogy a lehető leggyorsabban megszüntessük a panaszaid.

3. Azonnal hozzálátunk a terápiához

Rögtön az első találkozásunk során, a vizsgálatok elvégzését és a kezelési terv összeállítását követően elkezdjük a terápiát.

Meddig tart az isiász?

Az isiász torna és pihentetés hatására általában néhány hét alatt elmúlik. Természetesen súlyosabb probléma esetén – például porckorongsérv vagy gerinccsatorna-szűkület fennállásakor – az ülőideg gyulladás gyógyulási ideje akár hosszú hónapokat is igénybe vehet.

Az isiász fájdalom mögött többek között gerincsérv és helytelen testtartás is állhat. Habár a panaszok jellemzően néhány hét alatt akár önmaguktól is elmúlnak, viszont ha a fájdalom túl erős, vagy rendszeresen kiújul, akkor már elengedhetetlenné válik a gyógytornász segítsége. Először meg kell határozni az ülőideg gyulladását kiváltó probléma jellegét, majd célzott kezeléssel szükséges gondoskodni a tünetek megszüntetéséről.

Jelentkezz bátran isiász gyógytornára!

MozgásKlinikánkon szakképzett és empatikus gyógytornász, illetve manuálterapeuta csapatunkkal várunk. Szabadulj meg minél hamarabb a fájdalomtól és az ülőidegzsába okozta kellemetlen tünetektől – jelentkezz konzultációra online felületünkön!