Gerincsérv kezelése műtét nélkül a MozgásKlinikán

Gerincsérv kezelése műtét nélkül – hogyan történik ez?

Nyaki vagy deréktáji porckorongsérv esetén a fájdalom jellegéből adódóan következtetünk a porckorongsérv, gerincsérv jelenlétére. A műtét nem az egyetlen kezelési lehetőség, természetesen a súlyosságtól függően. Gerincsérv kezelése műtét nélkül is lehetséges tehát gyógytorna és manuálterápia révén, de a diagnosztizálás és a szakszerű feülgyelet kritikus fontosságú.

Állapotfelmérés

Az állapotfelmérés során részletes
  • anamnézis felvétel
  • speciális kérdésekre adott válaszok segítik a diagnosztikát.
A vizsgálat pedig tovább lokalizálja a fájdalom helyét. Speciális ortopédiai mozgástesztek a provokálható fájdalom jellegét térképezik fel és segítik a differenciál-diagnosztikát. (Ez azért fontos mert belgyógyászati vagy egyéb kórképek hasonló tüneteket okozhatnak, melyek megtéveszthetik a terapeutát.)
A mozgásvizsgálat izomgyengeséget, korlátozott ízületi mobilitást mutathat, így még közelebb kerülünk azokhoz képletekhez, amelyek elváltozást mutatnak. A fájdalom elkerülése érdekében sokszor egy elkerülő – antalgiás – testtartást vesz fel a páciens, ez szintén egy fontos észrevétel.

Idegérintettség esetén, a nyomás alatt lévő ideg a lefutása mentén jelez tünetet, zsibbadást, kisugárzó fájdalmat, ami informálja a terapeutát, hogy melyik csigolya közötti porckorong érintett!
Manuális vizsgálattal megállapítható, hogy a porckorong mennyire “érzékeny”, mennyire “mobilis”. Ebben az esetben a manuálterapeuta az eddigiek segítségével tájékozódott, hogy melyik szegmensben kell alaposabban tapintani.
Itt a tesztelés során kiderül, hogy a porckorong fájdalma jobban provokálható-e vagy a tüneteket csökkenthetők-e?
Nem láttunk MRI felvételt mégis rengeteg információt kaptunk a vizsgálat során, így felállítható egy mozgásszervi diagnózisA következő lépés a kezelés megtervezése.
Az első teendő a fájdalom csökkentése, megszüntetése. A porckorong megfelelő irányú mozgatásával ez azonnal elkezdhető. Sok esetben Mckenzie féle mozgásokat végeztetünk a pácienssel, majd rotációs irányú manuálterápiás technikákkal segítjük a porckorong mozgását. Az idegre eső nyomás azonnal csökkenthető további károsodása megelőzhető!

A fájdalom egy fontos tünet,

sok mindenben tájékoztatja a beteget és a terapeutát is! A fájdalomtól meg kell szabadulni, mert az gátolja az izmok normál működését és további diszfunkciót okoz. Az ismételt, precíz McKenzie mozgások és a helyes testtartás megéreztetése, a tehermentesítő pozíciók megtanulása és az ergonómiai tanácsok már rögtön az elején hasznosak a pácienseinknek. Az első találkozások alkalmával érjük el ezeket és házfeladat formájában is javasoljuk alkalmazásukat.
A páciens visszajelzései nagyon fontosak, ezek az új információk vezetik a terapeutát. Újratesztelés, a gyakorlatokban történő precíz finomítások, többféle manuálterápiás technika kombinációja során a fájdalommentesség tartóssá válik, a hétköznapi tevékenységek nem gátoltak.
Ebben a fázisban már aktívabb izommunkával a gerinc mellett és törzs körül futó izmok stabilizációja a fontos feladat. Gyógytorna gyakorlatok hatására a core alapelvei szerint az izom fokozatosan erősödik. Az izomerő kellő stabilitást ad a gerincnek és védi a porckorongot.
gerincsérv kezelése műtét nélkül izomerősítéssel MozgásKlinika

Izomerősítés

Az izomerősítés összetett feladat:
  1. létre kell hozni a megfelelő izomegyensúlyt
  2. javítani kell az izmok bekapcsolódási sorrendjét
  3. fejleszteni kell a propriocepciót, helyzetérzékelést
  4. fejleszteni kell az állóképességet
A gyógytornász a kezelési tervnek megfelelően a Mozgáspiramis kezelési koncepció alapján építi ezeket fel a pácienssel egyeztetve, személyre szabottan. A fejlődés lépcsőzetes, a kezelés ideje 6 héttől 6 hónapig terjedhet.  A terápiáról való lemorzsolódás a kiújulás, visszaesés leggyakoribb oka.
A beteg tehát legtöbbször egyszerűen hamarabb fejezi be a terápiát, mint szükséges lenne, ugyanis a fájdalom megszűnése még nem a gyógyulás. Ennek hátterében több ok húzódik meg, több tanulmány témája, okokként ismert:
  • tájékoztatás hiánya
  • páciensoktatás hiánya
  • kezelési terv hiánya
  • célkitűzések hiánya
  • feladatok egyhangúsága
Tehtá legtöbbször a terapeuta nem elég alapos vagy nem elég határozottan kommunikálja a terápia célját és módját.
A gyógytorna gyakorlatok éppen ezért lecserélhetők sportfizioterápia alapján egy specifikusabb edzés jellegű mozgásra vagy Medical Fitneszre.  A MozgásKlinika lehetőséget kínál a pácienseinek, közös terápiás célkitűzésként egy rendszeres testmozgás végzésére, így a porckorongsérv teljes mértékben gyógyíthatóvá válik.