Gerincfájdalom

Ezek a gerincfájdalom okai és bevált kezelési módjai

A gerincfájdalom az egyik leggyakoribb mozgásszervi panasz, amely egyre több fiatal életét is alaposan megkeseríti. Szerencsére a gerincfájással nem kell megtanulni együtt élni, hiszen a fájdalom ellen többféle mozgásterápiás módszer és csupán egy kis odafigyelés is elegendő lehet a mindennapokban. Nézzük, mi okozhat mozgásszervi eredetű gerincfájdalmat, illetve hogyan küzdheted le minél hamarabb!

Melyek a gerincfájás leggyakoribb típusai?

• Alsó gerincfájdalom
  • Felső gerincfájdalom
  • Gerincfájdalom egy ponton

A fájdalom akár a gerinc teljes egészén is jelentkezhet, továbbá nyakfájás is kísérheti. Természetesen a gerincfájás hátterében álló probléma és annak súlyossága határozza meg, hogy konkrétan hol és milyen mértékben tapasztalható fájdalom.

Érdemes figyelni az apró jelekre!

• Ugyan a fájdalom gyakran elviselhető, de ez nem jelenti azt, hogy a jövőben ne súlyosbodhatna. Előfordulhat, hogy kezdetleges porckorongsérv vagy nyaki meszesedés okoz fájdalmat, ezeket a mozgásszervi betegségeket pedig a lehető legrövidebb időn belül kezelni kell. Ha pedig a fájdalom már nemcsak egy-egy hosszú munkanap után jelentkezik, hanem a mindennapok részévé válik, akkor azonnal ortopéd szakorvoshoz vagy gyógytornászhoz szükséges fordulni.

Mit jelezhet a reggeli gerincfájdalom?

• Ha kifejezetten ébredés után, a reggeli órákban fáj a derekad, nehézkes az előrehajlás, fogmosás, azt leggyakrabban a porckorong degenerációja okozza. A porckorong az éjszaka folyamán diffúzióval táplálkozik, így reggelre több vizet vesz magához, magasabb lesz és a kitüremkedés helyén jobban feszül.
  • A másik gyakori oka a reggeli gerincfájdalomnak az izmok és ízületek merevsége. Ugyanis 6-8 órányi, szinte mozdulatlan alvás után izom- és ízületi merevség léphet fel, ezért tanácsos minden reggelt 10-15 percnyi bemelegítő mozgással indítani. Általában amint “bejáratódik” a test, a gerincfájás is megszűnik. Azonban ha a fájdalom túl erős, és még mozgás hatására sem csillapodik, akár komolyabb gerincbetegségre is ajánlott gyanakodni.
Derékfájás, derékfájdalom

Gerincfájdalom okai

Gerincsérv (porckorongsérv)

A zselés porckorongok az idő előrehaladtával veszítenek nedvességtartalmukból és rugalmasságukból, aminek hatására elszakadhatnak, végül pedig kitüremkedhetnek – ezt nevezzük porckorongsérvnek. Leggyakoribb tünete a gerincfájás, amely kb. tenyérnyi területen érezhető. Azonban az előrehajlással járó mozdulatsorok – például a cipő bekötése vagy éppen a zokni felhúzása – is erős fájdalmat okozhatnak. Hosszan tartó ülés során szintén fokozódhat a fájdalom, amely fekvés vagy egy kis mozgás segítségével enyhülhet.

Nyaki meszesedés (nyaki spondylosis)

Sajnos az idő múlása a nyaki gerincet sem kíméli, hiszen 40-50 éves kor felett a csigolyák meszesedésnek indulnak. Az irodai vagy nehéz fizikai munkát végzők körében pedig még hamarabb kezdetét veheti ez a folyamat. A nyaki meszesedés tünetei között a gerincfájdalmon kívül a nyaki merevség és a felső végtagokba sugárzó fájdalom, illetve az izomgyengeség és a fejfájás is megtalálható. Amennyiben fülzúgás is jelentkezik, akkor a szakember felkeresése és a kezelés egyáltalán nem tűrhet halasztást, hiszen a meszesedés mértéke minden bizonnyal kimagasló.

Isiász

Az ülőidegzsába és ülőideg gyulladás néven is ismert betegség jellemzően derékfájással és az egyik lábat érintő fájdalommal jár együtt. Attól függően, hogy milyen mértékű gyulladással állunk szemben, a tünetek akár enyhék és időszakosak, de akár erősek és folyamatosak is lehetnek. Az ülőideg gyulladását többek között gerincsérv és ágyéki gerinccsatorna-szűkület, illetve alagút szindróma is okozhatja. Semmiképp nem szabad megvárni, amíg az isiász kínzó fájdalmat vagy mozgáskorlátozottságot idéz elő, hiszen az idejében elkezdett mozgásterápiával a súlyosabb gondok még hatékonyan megelőzhetők.

Gerinccsatorna-szűkület

A gerincoszlop csigolyái egy csontos csatornát képeznek, amelynek ha az átmérője jelentősen lecsökken, gerinccsatorna-szűkület áll fenn. Ennek következtében a gerincvelő mellett az érintett területen található idegek is nyomás alá kerülnek, ami derékfájdalomhoz és nyakfájdalomhoz vezethet. A gerinccsatorna általában a gerinc elhasználódása és túlzott terhelése miatt szűkül be, a betegség pedig konzervatív kezeléssel remekül orvosolható. Itt is fontos azonban kiemelni, hogy a terápiát időben el kell kezdeni, hiszen később már csak a műtéti beavatkozás segíthet.

Gerincferdülés (scoliosis)

Ha a gerinc oldalirányba, tehát balra vagy jobbra görbül, gerincferdülésről beszélünk. Jellemzően már kamaszkorban észrevehető, és minél hamarabb kezdetét veszi a kezelés, annál nagyobb eséllyel korrigálható a baj. Lehetséges okai között a gyenge hátizomzat és a hanyagtartás mellett a hirtelen súlygyarapodás és a gerincsérülés is megtalálható. A tünetek terén korántsem csak a hátfájás jelenthet gondot, hiszen nagyobb fokú gerincferdülés esetén a belső szervek szó szerint összepréselődnek, ami kardiológiai problémákat okozhat.

Helytelen testtartás

A hanyagtartás az esztétikai kellemetlenségen kívül akár erős gerincfájdalmat is előidézhet. Gyakran már gyermekkorban kialakulnak azok a testtartási hibák, amelyek végül az izmokat és az ízületeket, továbbá a porckorongokat és a csigolyákat is súlyosan károsíthatják. A tartáshibákból eredő fájdalom kezdetben időszakos, később viszont már állandó is lehet, ezért a helyes testtartás elsajátítása és a rendszeres mozgás mindennapokba való beépítése elengedhetetlen a gerincfájdalom megszüntetéséhez.

Mozgásszegény életmód

Modern társadalmunk egyik leggyakoribb problémája az “ülésbetegség”, amely szüntelen hátfájdalmat is okozhat. Mivel ülés közben a csípőhajlító izmok rövidített pozícióban vannak, és a törzs a keresztcsontra támaszkodik, az alsó hátizmok pedig elernyednek, a csigolyaoszlop már nem képes a megfelelő alakzatban elhelyezkedni. Heti 40-50 órányi kényszertartás pedig szinte garantáltan gerincfájást eredményez, ezért az irodai munkát végzők számára csakis a rendszeres sportolás és gyógytorna jelenthet megoldást.

Gerincfájdalom kezelése

Konzervatív kezeléssel, azaz gyógytornával és manuálterápiával sikeresen csillapítható, idővel pedig teljesen meg is szüntethető a fájdalom.

Csapatunkkal első lépésben megismerjük a panaszaid, majd a fizikális vizsgálatok során kiderítjük, hogy konkrétan milyen mozgásszervi megbetegedés miatt fájhat a gerinced. Természetesen testtartási hibákra utaló jeleket is keresünk, hogy a lehető legpontosabb anamnézist vegyük fel.

Amint átfogó képet kaptunk az egészségügyi állapotodról, hozzálátunk a személyre szabott kezelési terved kidolgozásához. Ebben a terápiás tervben összeállítjuk a gyógytorna gyakorlatok és manuálterápiás fogások listáját, illetve az ütemtervet is elkészítjük.

MozgásKlinikánkon a legelső találkozásunk alkalma egyben az első kezelésed időpontja is. Ha nem szeretnél napokat vagy még rosszabb esetben heteket várni a mozgásterápiára, és minél hamarabb búcsút akarsz inteni a fájdalomnak, válaszd bizalommal szakképzett fizioterapeuta csapatunkat.

Kezelési terv összeállítása

A mozgásszervi gerincfájás mögött többek között porckorongsérv vagy gerinccsatorna-szűkület, illetve gerincferdülés és hanyagtartás is állhat. Legyen bármi is a fájdalmat kiváltó ok, a kezelést soha nem szabad halogatni, hiszen idővel a probléma jelentősen súlyosbodhat. Sőt, az is előfordulhat, hogy végül már csak az operáció hozhatja el a fájdalommentes mindennapokat. Konzervatív kezelési módszerekkel viszont még idejében kezelhető a baj és megszüntethető a fájdalom, ráadásul műtétre sem kell sort keríteni.

Vedd fel a kesztyűt időben a gerincfájdalom ellen!

Gerincfájdalomra a rendszeres gyógytorna és manuálterápia jelenthet megoldást, a kezelést pedig célszerű minél hamarabb elkezdeni.

MozgásKlinikánkon profi és empatikus fizioterapeuta csapatunkkal várunk, a kezelésed pedig már az első találkozásunkkor elkezdjük!