Könyök- csuklófájdalom

Fáj a könyököd? Teniszkönyököd van? Fáj a csuklód? Zsibbadnak az ujjaid?

Tenisz könyök, Golf könyök, carpal tunner syndroma

Könyökfájdalom kezelése, Csuklófájdalom kezelése, Manuálterápia, Csontkovács - Budapest

Leggyakrabban a könyökízület környékén eredő és tapadó izmok gyulladása okozhat fájdalmat. A csuklóízületi panaszok esetén, a kéz felé haladó erek és idegek kerülhetnek nyomás alá, ez okozza a funkciózavart a csuklóban és a kéz ujjaiban.

Tenisz könyök/ epicondylitis lateralis
Golfkönyök/ epicondylitis medialis

Nem a sportolók az egyetlenek, akiknél kialakulhat tenisz illetve golfkönyök. Az alkar izmainak inas eredésénél gyulladás alakulhat ki az ismételt mozdulatok során bekövetkező túlterheltségtől. Az alkar izmai a könyökízület külső és belső oldalán erednek és futnak a csukló és kéz felé. Eredésüknél az ínas-csontos találkozásnál microsérülés, súrlódás jöhet létre, mely gyulladást generál és könyökfájdalom jelentkezik. Attól függően, hogy a könyök külső vagy belső felszínén alakul ki, nevezzük teniszkönyöknek illetve golfkönyöknek. A könyökízület környékén futó alkari idegek is nyomás alá kerülhetnek, melynek tünete lehet kisugárzó idegfájdalom, zsibbadás. A gyulladás és az idegérintettség együttesen a kéz funkcióját, szorító erejét is rontja.

Kezelése 80-90%-ban nem igényel műtéti beavatkozást! A kiújulás megelőzésében a rögzítők használatának és a gyógytornának van szerepe.

Kezelés:

• tehermentesítés, jegelés (rögzítők, kinezio-tape)
  • gyógyszeres gyulladáscsökkentés /akár lokálisan

Csuklófájdalom, kézfájdalom

Leggyakoribb csuklóízületi panasz, amikor a kéz felé haladó erek és idegek kerülnek nyomás alá, ez okozza a funkciózavart a csuklóban és a kéz ujjaiban. Ezek úgynevezett alagútszindrómák.

Alagút szindróma

Az alagút szindrómák lényege, hogy anatómiailag létrejött izmok közötti hasadékokban, csontos-szalagos alagutakban haladó idegek nyomás alá kerülnek. Ezek meghatározott területeken alakulhatnak ki pl.: csukló, vállöv. Az idegnyomás helyén fájdalom jelentkezik, mely legtöbbször kisugárzik az ideg lefutása mentén. Az idegnek megfelelő ellátási területen zsibbadás, fájdalom jelentkezhet, az ideg által beidegzett izmok gyengesége, sorvadása alakulhat ki.

Carpal tunnel szindróma

A csukló túlterhelése, hosszas túlnyújtása, nyomása /pl. kerékpározás/ illetve a csukló körüli ödéma okozhat alagút szindrómát, melynek lényege, hogy a csuklón keresztül a tenyérre futó ideg (nervus medianus) nyomás alá kerül. Leggyakoribb tünete csuklófájdalom, az ideg lefutása mentén a kéz zsibbadása, villanyozó fájdalma és szorító erejének csökkenése. Eleinte napközben jelentkezik hétköznapi használat során, később éjszakai fájdalom, kézzsibbadás is jelentkezhet.

Guyon alagút szindróma, ulnaris alagút szindróma

Az ulnaris ideg kerül nyomás alá, melynek tünete a gyűrűs ujj és a kisujj zsibbadása, kézfájdalom. Tartós fennállása esetén, a tenyér kisujj alatti izompárnájának sorvadása következhet be.

Kezelés:

Eredménytelen fizioterápia során műtét javasolt.

De Quervain-szindróma

A hüvelykujj inának gyulladása mely fájdalommal és duzzanattal jár. A kézfájdalom oka, hogy a gyulladás miatt megvastagodott inak nem férnek el a közös ínhüvelyben, használat során "megszorulnak".

• tehermentesítés, pihentetés
  • forró fürdő
  • gyulladáscsökkentés

Dupuytren kontraktura

A kéz tenyéri felszínén lévő kötőszövetének zsugorodása. Kezdetben kemény, fájdalmatlan csomók jelennek meg a tenyér felszínén, majd az ujj vonalában a kötőszövet megvastagszik, zsugorodik és az érintett ujjat "behúzza". Leggyakrabban a gyűrűsujjat érinti. A zsugorodás olyan mértéket ölthet, hogy az ujj teljesen elmerevedik.

Inhüvelygyulladás

Az inhüvely feladata, hogy a benne lévő nyákszerű anyag révén az inak mozgását megkönnyítse, súrlódásmentessé tegye.

Túlterheltség következtében alakulhat ki ínhüvelygyulladás, ilyenkor az ínhüvely megduzzad és a csúszást segítő anyag összetétele is megváltozik, spontán kézfájdalom jelentkezik. A páciens keze esetlenné válik. Az érintett terület nyomás érzékeny, meleg tapintatú, duzzadt. Az ujjak mozgatásakor (az ínhüvelyben lévő nyák megváltozása miatt) az ínhüvely felett hóropogásszerű dörzsölés tapintható.

• pihentetés, tehermentesítés, borogatás
  • gyulladáscsökkentés
  • fizioterápia

Könyök- csuklófájdalom kezelési lehetőségei

• , Kinezio-tape

Szentiványi Rita

a MozgásKlinika alapítója és vezető gyógytornásza

Szentiványi Rita - MozgásKlinika

2006-ban végeztem a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar Gyógytornász szakán. Ezt követően a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet gyógytornásza lettem. Intézeti munkám során a szívtranszplantaltak fizioterápiáját és annak protokollját dolgoztam ki. 2010 szeptemberében a gyógytornász kongresszuson adtam elő a témában majd később ezt cikkben publikáltam.
2010-ben a Semmelweis Egyetem által akkreditált manuálterápiás képzésen vettem részt. 2012- ben manuálterápiás jártasságom kiegészítéseként elvégeztem a Mulligan- féle manuálterápiát is.
Magas szintű szaktudással rendelkezek a gerincgyógyászat és a sport rehabilitáció terén, amelyre alapozva kidolgoztam a MozgásPiramis kezelési koncepciót. A hosszú évek alatt összegyűlt tapasztalatot így minden páciensem előnyére fordíthatom.